Όλο και πιο συχνά συναντώ ανθρώπους – συνήθως επαγγελματίες προϊόντων ή υπηρεσιών – που αντιμετωπίζουν το αναμενόμενο πρόβλημα «έχω site αλλά δεν βλέπω ανταπόκριση» κι εκεί μένω άναυδη για λίγο διότι σκέφτομαι πως πρέπει να αφιερώσω αρκετό χρόνο ώστε να τους εξηγήσω τα προφανή.
Κι επειδή τα πολλά λόγια είναι φτώχια, προχωρώ ευθύς αμέσως σε μερικές διευκρινίσεις.
1. Ένα καλό site είναι απαραίτητο και οι κατηγορίες ως προς την τιμή είναι τρεις: Απλό [πολύ φτηνό] , Ικανοποιητικό [καλή τιμή], Εξαιρετικό [Ακριβό].
2. Για να αποκτήσει κάποιος ένα site πρέπει να πληρώσει: domain και hosting.
Το domain δεν κοστίζει ακριβά αλλά η τιμή για το hosting [την αποθήκευση του υλικού] μπορεί να ανέβει αρκετά.
Το domain και το hosting πληρώνονται «συνδρομητικά». Κάθε ένα ή δύο χρόνια.
Μέχρι εδώ ήταν τα καλά νέα. Τώρα θα αρχίσουν τα «χαστούκια».
Προφανώς είναι σημαντικό να εμφανίζεται ένα site σε καλή θέση στη μηχανή αναζήτησης του Google αλλά αυτό σημαίνει αφενός πως κάποιος ενδιαφέρεται τόσο ώστε να κάνει μία αναζήτηση και αφετέρου πως μέχρι να αποφασίσει να κάνει την αναζήτηση δεν τον έχει ήδη εντοπίσει και προσεγγίσει κάποιος ανταγωνιστής.
Βρισκόμαστε στην εποχή που η πληροφορία βρίσκει τον χρήστη και όχι ο χρήστης την πληροφορία. Κάποιοι το λέμε social media..
Από τι αποτελείται ένα «καλό site». Ένα καλό site είναι αισθητικά καλό, είναι εύχρηστο και έχει καλό περιεχόμενο.
Τι είναι το «καλό περιεχόμενο».
Καλό περιεχόμενο είναι υλικό σε μορφή κειμένου, εικόνων ή βίντεο το οποίο είναι αρκετά ενδιαφέρον ώστε να ελκύσει, να κρατήσει και να προκαλέσει επαναλαμβανόμενες επισκέψεις σε αυτό.
{Χαστούκι} Το περιεχόμενο πρέπει να ανανεώνεται.
Ποιος παράγει αυτό το περιεχόμενο;
Το περιεχόμενο παράγεται από τον ίδιο τον ιδιοκτήτη του site [καλή ώρα, όπως κάνω εγώ εδώ] ή από κάποιον που μπορεί να κάνει αυτή τη δουλειά [καλή ώρα, όπως εγώ].
Η παραγωγή περιεχομένου κοστίζει. Κοστίζει σε χρόνο, κόπο, γνώση, εμπειρία.
Αρκεί ένα καλό site με καλό περιεχόμενο;
{Χαστούκι} Όχι. Είναι εκατομμύρια τα site με καλό περιεχόμενο. Επίσης είναι εκατομμύρια οι χρήστες που δεν αναγνωρίζουν το καλό περιεχόμενο.
Τεστ. Τι είπαμε πιο πάνω πως χρειάζεται;
Απάντηση: «Βρισκόμαστε στην εποχή που η πληροφορία βρίσκει τον χρήστη και όχι ο χρήστης την πληροφορία. Κάποιοι το λέμε social media..»
Και κάπου εδώ έρχεται το ερώτημα: «μα έχω και facebook page».
{Χαστούκι} Ε, και;
Ένα facebook page έχει την ίδια λειτουργικότητα με ένα site. Είναι όμορφο; Έχει περιεχόμενο; Ανανεώνεται το περιεχόμενο του; Ποιος παράγει αυτό το περιεχόμενο;
Κι εδώ απαιτείται χρόνος, κόπος, γνώση, εμπειρία.
{Βγάλτε μια κόλλα χαρτί}
Και τι είπαμε για αυτά πριν;
– Κοστίζουν.
Ποιος θα θέλει να έρχεται στο facebook page; Γιατί να έρχεται;
Συνήθως μου απαντούν με την λογική της εμφάνισης στο google. «Όποιος ενδιαφέρεται θα έρθει».
{Συγνώμη που θα σας ξυπνήσω αλλά..} Πόσες φορές δεν μπήκατε στο διαδίκτυο με σκοπό να αναζητήσετε κάτι συγκεκριμένο και τελικά είτε καταλήξατε να μιλάτε στα κοινωνικά δίκτυα είτε «κολλήσατε» σε μια άσχετη με την αναζήτηση σας, σελίδα, απλά και μόνο επειδή εκεί βρήκατε κάτι ενδιαφέρον;
Όσο καλό κι αν είναι το site ή το facebook page, όλοι όσοι θέλουμε να ελκύσουμε πελάτες ή κοινό σε αυτό έχουμε ένα μεγάλο ανταγωνιστή. Την απόσπαση προσοχής.
Για αυτό και απαιτείται τακτική ενασχόληση με την παραγωγή περιεχομένου, τον διαμοιρασμό αυτού, την διαδραστικότητα με το κοινό κ.τ.λ.
Για να «πολεμήσουμε» και να νικήσουμε στην μάχη της απόσπασης προσοχής.
Κάπου εδώ ο ιδιοκτήτης του site βουρκώνει και με τρεμάμενο χειλάκι μου λέει «μα δεν έχω τόσο χρόνο..».
Λογικό. Επίσης πιθανότατα δεν έχεις ούτε τη γνώση ούτε την εμπειρία. Για αυτό πληρώνεις κάποιον άλλο για τέτοιες δουλειές.
– Μα, το facebook είναι τζάμπα!
– Ναι, αλλά η χρήση του για να είναι αποδοτική κοστίζει.
Τα SOS
Ζούμε στην εποχή που δεν αρκεί να υπάρχεις στο διαδίκτυο. Πρέπει να πείσεις πως υπάρχει λόγος που υπάρχεις εδώ μέσα.
Στο διαδίκτυο δεν αρκεί να δηλώσεις παρουσία μία φορά όπως αν έβαζες μία φορά μία διαφήμιση σε ένα περιοδικό. Εδώ πρέπει να προβάλλεσαι συνεχώς.
Δεν αρκεί να εμφανίζεσαι πρώτος στο google. Πρέπει να εμφανίζεσαι τακτικά και σε άλλους χώρους.
Δεν αρκεί να έχεις πολλούς friends ή fans. Μπορούν πάντα, αν τους εκνευρίσεις ή αν είσαι αδιάφορος, να σου κάνουν unfollow/hide/mute.
Εν κατακλείδι.
..Υπάρχει μία έκφραση στα αγγλικά για οτιδήποτε είναι «ανοικτό», διαθέσιμο δηλαδή σε όλους.
Η έκφραση είναι «Free as in free speech, not as in free beer».
Που σημαίνει στην περίπτωση μας «το διαδίκτυο είναι δωρεάν – όχι τζάμπα».
[Και το κόστος δεν είναι μόνο σε ευρώ. Είναι και σε χρόνο χρόνο χρόνο και κόπο κόπο κόπο]
One comment