Influencer. Σχετικά νέος όρος για το ευρύ κοινό, γνωστός χαρακτηρισμός για τους παλιούς του διαδικτύου. Έχει καταλήξει επαγγελματικός τίτλος κατά το «instagrammer» και δηλώνει πως ένας social media λογαριασμός που ανήκει σε άτομο υψηλής αναγνωρισιμότητας, μπορεί να επηρεάσει και ως εκ τούτου να προωθήσει προϊόντα και όχι μόνο (βλ. πολιτική, ειδησεογραφία, κ.ά.) .
Ας ξεκινήσουμε με το εύλογο ερώτημα. Υπάρχουν όντως influencers; Φυσικά. Είναι χρήστες οι οποίοι έχουν επιτύχει ευρύ κοινό και σταθερή προσέλκυση συμμετοχής των επαφών στις δημοσιεύσεις τους. Άνθρωποι συμπαθείς ή έστω ικανοί να προκαλούν αντίδραση στην παρουσία τους. Ας μην ξεχνάμε πως ακόμα κι ένα σχόλιο μίσους στο facebook θα προκαλέσει εμφάνιση μιας δημόσιας δημοσίευσης και στο περιβάλλον αυτού που επιτίθεται. Η διαφήμιση ξεκινά με διάδοση και ολοκληρώνεται με πώληση.
Οι «επηρεαστές» λοιπόν είναι δημοφιλείς και αναγνωρίσιμοι μέσα από διάφορα μιντιακά κανάλια, τα οποία συχνά μάλιστα αναλαμβάνουν σκηνοθετημένα την κατασκευή τους.
Συμμετοχή επαφών και δημοσιεύσεις συμβαίνουν όχι πάντα αβίαστα αλλά στρατηγικά και στοχευμένα με ένα είδος ανταποδοτικού οφέλους, όπως για παράδειγμα με όλους αυτούς τους διαγωνισμούς που βλέπουμε να «τρέχουν» στα κοινωνικά δίκτυα.
Για να χαρακτηριστεί κάποιος influencer, θα πρέπει καταρχάς να το αποδείξει με monetizing. Δηλαδή να μπορεί να αποδείξει πως είναι ικανός να κερδίσει χρήματα ή ακόμα και να ανελιχθεί επαγγελματικά προωθώντας προϊόντα άλλοτε δημοσιεύοντας υλικό που αφορά την προσωπική του ζωή κι άλλοτε τα προϊόντα που προωθεί, έστω με τον ξεκούραστο τρόπο ενός διαγωνισμού.
Επιπρόσθετα ένας influencer θα πρέπει να επιδεικνύει πλήθος επαφών οι οποίες επαφές όμως δεν είναι αγορασμένοι ή ψεύτικοι λογαριασμοί. Κάθε σοβαρή επιχείρηση που θα αποφασίσει να πληρώσει έναν τέτοιο χρήστη οπωσδήποτε θα ελέγξει τη γνησιότητα και την ποιότητα των επαφών του.
Άλλοι υποστηρίζουν πως δεν είναι το πρόσωπο που επηρεάζει αλλά οι ιδέες κι άλλοι πως οι εποχές έχουν αλλάξει και πράγματι υφίσταται αυτός ο «κλάδος» χρηστών που πέτυχαν δημοφιλία και είναι ικανοί να επηρεάσουν με ποικίλους τρόπους και στόχους.
Το τελευταίο κλικ της συμφωνίας πάντως ανήκει στους καταναλωτές κι αυτοί συχνά επιλέγουν με κριτήρια που τους έχουν συστηθεί, ζαλισμένοι από τους προβολείς των media και δεν αποφασίζουν τόσο αντικειμενικά όσο οι ίδιοι πιστεύουν.
Εφημερίδα Μακεδονία 4/11/2018