Συνέντευξη-Theios Thanassis: Μεταξύ σινεμά και twitter

Posted by

theiosthanassis9

 

Eirini
Γιατί “Θείος Θανάσης“;

Theios Thanassis
Γιατί Θανάση με βάφτισαν και γιατί αρκετοί γνωστοί με προσέγγιζαν σαν τον συμπαθή αλλά και κάπως nerdy θείο (που πάνω κάτω όλοι έχουμε).

Eirini
Nerdy γιατί θεωρείσαι;

Theios Thanassis
Μεταξύ άλλων… Γιατί μ’ αρέσει να μαθαίνω πράγματα, trivia, facts. Γιατί προσπαθώ να είμαι ακριβολόγος (και ενίοτε να διορθώνω τους άλλους όταν δεν είναι). Και επίσης γιατί έχω μια αδυναμία στον τομέα social skills.

theiosthanassis8

Eirini
Χμ, πνευματικός και με πειθαρχία λοιπόν. Λογικά, θα υποφέρεις κάποιες φορές στα social media..

Theios Thanassis
Η αλήθεια είναι πως παλιότερα ήμουν η ενσάρκωση αυτού του κόμικ…

duty_calls

Eirini
Το ίδιο comic μου έστειλε πρόσφατα και ο Ovelikios για να δικαιολογήσει την επιμονή του στην αποχή.

Theios Thanassis
Το τελευταίο διάστημα έχω αποδεχτεί πως είναι εξίσου θεμιτό να προσπερνάω πράγματα που με “τσιγκλάνε”.

theiosthanassis2

Eirini
Ενώ σε έχω δει να αφιερώνεις χρόνο σε συνεχόμενα tweet για θέματα που σε ενοχλούν, δεν μπαίνεις στη διαδικασία αντιπαράθεσης εύκολα. Μάλλον σπάνια θα έλεγα.

Theios Thanassis
(συνεχόμενα tweet εννοείς thread?)

Eirini
Ναι.

Theios Thanassis
Θα έλεγα ότι είναι μια δίκαιη διαπίστωση. Τώρα που το σκέφτομαι θα έλεγα ότι τις φορές που μπαίνω σε “αντιπαράθεση” θέλω να έχω facts να υποστηρίξουν την άποψή μου. Αλλά είναι πάνω κάτω αυτό που σου είπα πριν, ότι πλέον έχω αποδεχτεί πως δεν βγαίνει τίποτε με αντιπαραθέσεις. Δεν θα αλλάξουν τα μυαλά κανενός. Όταν είναι δύσκολο να πείσεις κάποιον στον πραγματικό κόσμο, πως περιμένεις να το κάνεις στο twitter;

Eirini
Ναι, καταλαβαίνω αλλά από την άλλη, οι συζητήσεις συνήθως αφορούν opinions. Κι εκεί, η σημασία καταλήγει να έγκειται στην ερμηνεία των facts. Πόσο γρήγορα πιστεύεις πως αντιλαμβάνεσαι παραδοξότητα στην ερμηνεία που προτάσσει κάποιος; Σε δύο, σε τρία τουήτ;

Theios Thanassis
Προσοχή στο κενό μεταξύ “opinions” και “(well) informed opinions”.

Eirini
Χμ, ακόμα και το opinions βέβαια είναι “τραβηγμένο”. Ουσιαστικά πρόκειται για instant thoughts.

Theios Thanassis
Όσο για την ουσία της ερώτησης (για να μην πούμε ότι την αποφεύγω) δεν ξέρω αν μετριέται με τουήτ… Αλλά δεν θα έλεγα ότι είναι ιδιαίτερα δύσκολο να δεις αν κάποιος έχει μια άποψη δογματικά ή βάσει κάποιου σκεπτικού.

Eirini
Πιστεύεις πως αυτό απαιτεί εμπειρία χρήστη ή είναι ικανότητα που ήδη μπορεί να διαθέτει ένας χαρακτήρας πριν ακόμα εμπλακεί με τα social media;

Theios Thanassis
(Χαίρομαι που μου κάνετε αυτή την τόσο ωραία ερώτηση… κλασσική διαφυγή για να κερδίσω χρόνο να σκεφτώ)

Eirini
χαχαχαχαχ

Theios Thanassis
(οι παρενθέσεις είναι μη δημοσιεύσιμες :p)

Eirini
Α, δεν ξέρω! .. λολ

Theios Thanassis
Σίγουρα ένας χαρακτήρας μπορεί να έχει αυτή την ικανότητα και από τον πραγματικό κόσμο… Όμως χρειάζεται και μια εξοικείωση με το μέσο και τις ιδιαιτερότητες που κουβαλά. Κλασσικό παράδειγμα ο εντοπισμός του σαρκασμού ή της ειρωνείας. Είναι ευκολότερος στον προφορικό και δυσκολότερος στον γραπτό λόγο. Πόσο μάλλον όταν όλα στριμώχνονται σε λίγους χαρακτήρες.

Eirini
Ο γραπτός λόγος στο διαδίκτυο, πιστεύεις πως είναι ένα νέο είδος λόγου; Κάτι περισσότερο από προφορικός αλλά παράλληλα κι ένας μεταλλαγμένος γραπτός – σε σχέση με ό,τι είχαμε συνηθίσει;

Theios Thanassis
Ο γραπτός είναι γραπτός. Η επιλογή μας να γράφουμε με ελαφρότητα, ξεχνώντας ότι τα (ψηφιακά) γραπτά μένουν δεν τον κάνει “μεταλλαγμένο γραπτό”. Κάτι τέτοιες φορές επικαλούμαι το ρητό που πρωτοείπα πολλά χρόνια πριν: “ο προφορικός λόγος κουβαλά τη διάθεση του πομπού, ενώ ο γραπτός λόγος ντύνεται με τη διάθεση του δέκτη”. Αυτό είναι, κατά τη γνώμη μου, κάτι θεμελιώδες.

 

theiosthanassis5

 

Eirini
Ναι, αλλά η ανάγκη να γράψουμε *σύντομα* – τόσο σε χρόνο όσο και σε χώρο – δεν μεταλλάσσει τον γραπτό μας λόγο;

Theios Thanassis
Το “σύντομα” σε χώρο να το δεχτώ. Το “σύντομα” σε χρόνο είναι πολλές φορές ψυχαναγκαστικό. Όσο για την ουσία του ερωτήματος, για εμένα δεν νομίζω ότι τίθεται θέμα μετάλλαξης.
Επίσης δεν βλέπω το όφελος μιας διαφορετικής κατηγοριοποίησης.

Eirini
Μα, δεν συνιστά εξέλιξη μία αλλαγή που συμβαίνει σε διάρκεια εξαιτίας ενός μέσου;

Theios Thanassis
Αχ είναι τόσο δελεαστικό να καταφύγω σε straw man argument (που αντιπαθώ) λέγοντας ότι δεν άλλαξε ο προφορικός λόγος λόγω του τηλεφώνου.

Eirini
Είσαι σίγουρος πως δεν άλλαξε;

Theios Thanassis
Άλλωστε ο θρύλος λέει ότι πρόλαβα εποχή χωρίς τηλέφωνα.
Για μένα περισσότερο στο Twitter έχει αλλάξει το περιβάλλον του διαλόγου, παρά ο γραπτός λόγος καθαυτός. Για παράδειγμα είναι απείρως πιο πιθανό να διαβαστεί κάτι που έγραψες out of context.

Eirini
λολ Καταλαβαίνω αλλά θα σου πω μια μικρή ιστορία. Όταν η ανηψιά μου ήταν 4 ή 5 ετών, ζούσε στο εξωτερικό. Τότε λοιπόν, μιλήσαμε στο skype. Εγώ από το laptop μου κι αυτή από το κινητό του μπαμπά της.
Λίγο καιρό αργότερα, κι ενώ μιλούσαμε κανονικά στο τηλέφωνο, μου λέει “μια στιγμή να σου δείξω το νέο μου ποδήλατο” (δεν πειράζει αν διακόπτεις, θα τα συνδέσω αργότερα). Θεωρούσε δεδομένο πως μπορούσα να δω το ποδήλατο της. Είχε εκνευριστεί μάλιστα που δεν σχολίαζα το χρώμα για παράδειγμα. Όλος της ο λόγος ήταν με *δεδομένο* πως την έβλεπα. Αυτή ήταν η δική της πραγματικότητα!

Theios Thanassis
Ναι όμως δεν άλλαξε ο τρόπος που σου μιλούσε (η γλώσσα, οι λέξεις, η σύνταξη)… Άλλαξε το περιβάλλον του διαλόγου.

Eirini
Όταν αλλάζει το περιβάλλον, εμείς μένουμε..σταθεροί; Ω, έλα τώρα. Ποτέ δεν συμβαίνει αυτό!

Theios Thanassis
Θυμάσαι το ντόρο με τα greeklish πριν 15 χρόνια; Πόσοι έλεγαν ότι άλλαξε ο τρόπος που γράφουμε. Εκ των υστέρων επιβεβαιώθηκαν; Πάντως δεν διεκδικώ κάποιο αλάθητο (και σίγουρα δεν είμαι γλωσσολόγος). Εδώ όμως έχουμε μια χαρακτηριστική περίπτωση που θα επιλέξω να μην αντιπαρατεθώ. Σέβομαι ότι μπορεί να έχουμε διαφορετικές απόψεις.

Eirini
Δεκτό. Ας προχωρήσουμε σε κάτι πιο ελαφρύ.
Το διαδίκτυο έκανε βρώμικη την πολιτική ή αποκάλυψε πόσο βρώμικη είναι;

Theios Thanassis
Ξεκινάς με δεδομένο ότι η πολιτική είναι βρώμικη. Δεν μ’αρέσουν οι αφορισμοί.
Το διαδίκτυο έφερε σε ένα νέο γήπεδο (ευρύτερης πρόσβασης), παραδοσιακές βρώμικες πολιτικές τακτικές που λίγο πολύ ανέκαθεν υπήρχαν.

theiosthanassis3

Eirini
(η υπερβολή και λίγη ένταση σε ένα εικονικό θέσφατο είναι ο καλύτερος τρόπος να κάνεις κάποιον να σου απαντήσει)

Theios Thanassis
Κάτι τέτοια εννοώ όταν είπα ότι είμαι nerdy. Θεωρώ λάθος την έννοια “βρώμικη πολιτική”… προτιμώ το πιο περιγραφικό “βρώμικες πολιτικές τακτικές”.

Eirini
Πολλές λέξεις για κάποιον σαν εμένα που πιστεύει στην οικονομία χώρου και χρόνου. λολ Και βλέπεις πώς αυτή η οικονομία δημιουργεί “κενά” και προκαλεί διάλογο.

Πάμε στην διαδικτυακή ειδησεογραφία;

Theios Thanassis
Πριν πάμε εκεί να πω ότι σε ό,τι φορά τον πολιτικό διάλογο, οι μέθοδοι που περιγράφονται στη “διαλεκτική” του Σοπενχάουερ και που πριν 15 χρόνια ήταν viral (με την τότε έννοια) στα newsgroups παραμένουν ακλόνητες και στην εποχή του Twitter.

Eirini
Α-χα. Το σημειώνω!

Eirini
Υπάρχει σοβαρή ελληνική διαδικτυακή ειδησεογραφία;
Ρωτώ γιατί πραγματικά έχω την εντύπωση πως τα πάντα έχουν σαρωθεί από *ερμηνείες*.

Theios Thanassis
Σοβαρή ελληνική διαδικτυακή ειδησεογραφία υπάρχει αλλά είναι σπάνιο είδος.

Eirini
Γιατί; Επειδή δεν πουλάει, επειδή κοστίζει ή επειδή βολεύει;

Theios Thanassis
Όπως λέει και ο Mark: “It’s complicated”…

Theios Thanassis
Σίγουρα η νηφάλια ειδησεογραφία δεν πουλάει. Έτσι γεννήθηκαν οι clickbait τίτλοι. Επίσης η σωστή δημοσιογραφία κοστίζει (ακόμα και όταν δεν πληρώνεται κοστίζει σε χρόνο). Τέλος δεν λείπουν και οι περιπτώσεις που “βολεύει” για να περάσει η εκάστοτε “γραμμή”. Εγώ βάζω στο κάδρο και το γεγονός ότι υπήρξε μια φουρνιά online μέσων που ήρθαν ως “αλεξιπτωτιστές”, χωρίς δημοσιογραφική παιδεία.

Eirini
Στο facebook είσαι με το ονοματεπώνυμο σου αλλά στο twitter με nickname. Γιατί;

Theios Thanassis
Ίσως γιατί κουβαλούσα τη συνήθεια της ψευδωνυμίας από τα αρχαία χρόνια των chatrooms και των newsgroups… Ίσως γιατί -αρχικά- είχα την (ψευδ)αίσθηση ότι θα μπορούσε να λειτουργεί κάπως σαν ένα “μήνυμα σε μπουκάλι” που το ρίχνεις στο ψηφιακό πέλαγος.
Πάντως το “ποιοί είμαστε” στα ψηφιακά μέσα (εάν είμαστε ο εαυτός μας ή περσόνες) είναι μια μεγαλύτερη συζήτηση από το ζήτημα της ψευδωνυμίας.
Τις τελευταίες ημέρες έχω προβληματιστεί και ας το θέσω με ένα υποθετικό σενάριο: Έστω ένας άνθρωπος που στην “πραγματική” ζωή είναι ευγενικός, εκφράζεται ήπια, συζητά και στα online μέσα εκφράζεται χύμα, προσβλητικά ή έστω απλά κολλημένα. Ποια από τις δύο εκδοχές είναι η “πραγματική”; Είναι ένας χυδαίος που στον κανονικό κόσμο “καταπιέζεται” από τις κοινωνικές συμβάσεις ή είναι ένας γαλήνιος άνθρωπος που “ξεδίνει” online;

Eirini
Οι άνθρωποι είναι πολυδιάστατοι. Κι οι συμβάσεις είναι αδυσώπητες.

Theios Thanassis
Εκεί ήθελα να καταλήξω. Ξεχνάμε πως έχουμε πολλές διαστάσεις. Και οι ψηφιακές μας περσόνες, αποτελούν διέξοδο για να τυποποιούμε αυτές τις διαφορετικές εκδοχές του εαυτού μας. Απλά για κάποιους ανθρώπους είναι πολύ πιο χτυπητές οι αντιθέσεις.

Eirini
Μίλησε μου για το cinemanews. Δουλειά ή χόμπι;

theiosthanassis10

Theios Thanassis
Χόμπι

Eirini
Όποιος επισκεφτεί το site όμως καταλαβαίνει πως πρόκειται για κάτι περισσότερο από χόμπι. Πρόκειται για μεράκι.

Theios Thanassis
Ισχύει ότι είναι πολύ περισσότερο από χόμπι… Είναι 17μιση χρόνια ψηφιακής παρουσίας. Είναι άνθρωποι που πέρασαν… παρέες… ταινίες… απογοητεύσεις… συνεντεύξεις… ταξίδια… ψυχαναγκασμός…. λίγο απ’ όλα.

Eirini
Πριν τελειώσουμε θέλω να σου πω γιατί ήθελα μία συνέντευξη από εσένα.

Theios Thanassis
Η αλήθεια είναι ότι αποτελεί μυστήριο η επιλογή σου στο πρόσωπο μου.
classic self-deprecating me

Eirini
Οι άνθρωποι που μπορούν και διαχειρίζονται με συνειδητότητα την παρουσία τους στα social media, είναι ελάχιστοι. Και ναι, πιστεύω πως μπορώ να τους αναγνωρίσω. Ο λόγος αυτών των ανθρώπων σε έναν διάλογο χωρίς περιορισμούς χώρου και χρόνου, πιστεύω πως μπορεί να επηρεάσει την σκέψη χρηστών που αφήνονται να λειτουργούν άναρχα. Θέλω να δίνω βήμα σε σκέψεις που έχουν γερές βάσεις. Να δείξω στον κόσμο πως δεν υπάρχει μόνο το διαδίκτυο της ελαφρότητας. Και πως το αντίθετο της ελαφρότητας δεν είναι το βαρετό. Είναι το σημαντικό. Στο διαδίκτυο της συνύπαρξης σκιών, πρέπει να αναδεικνύονται οι φωτεινοί χαρακτήρες.
Σε ευχαριστώ θερμά.

theiosthanassis4

Theios Thanassis
Λυπάμαι που έπεσες έξω και ξόδεψες χώρο και χρόνο σε μένα.
(μόλις πήρατε μια γεύση αποτυχημένου χιούμορ)

Eirini
χαχα Το κατάλαβα.

Theios Thanassis
(προβληματικά social skills = επιστρατεύουμε το χιούμορ να καπελώσει τα πάντα)
(το χιούμορ είναι η κρέμα γάλακτος του διαλόγου… το ρίχνεις και τα κάνει όλα νόστιμα χωρίς κόπο)

Eirini
Χαιρετισμούς στην κούκλα σου, ε;

Theios Thanassis
Θα δώσω.
Είχα διαβάσει άλλα SOS και έπεσαν άλλα θέματα τελικά…
Ιστορία γυμνασίου all over again

theiosthanassis7

Eirini
χαχαχαχ Φαντάστηκα πως περίμενες τα sos αλλά είσαι δυνατός λύτης, έπρεπε να βάλω δύσκολα θέματα.

Ήθελα να σου πω, πως μου έκανε μεγάλη εντύπωση το fb status σου για την σκληρότητα των memories στο facebook. Δεν το είχα σκεφτεί ποτέ έτσι.

Theios Thanassis
Συνεχίζοντας (και επιβεβαιώνοντας το ρητό ότι τα καλύτερα στις συνεντεύξεις λέγονται αφού κλείσει το μαγνητοφωνάκι)… να πω

Eirini
(ποτέ δεν συμφώνησα πως έκλεισα το μαγνητοφωνάκι! χαχαχ)

Theios Thanassis
Ένα memories στο twitter θα ήταν καταδικασμένο. Πολλά τουήτ μετά από 3-4-5 χρόνια δεν βγάζουν νόημα… έχει χαθεί το context. Τι έβλεπες εκείνη την ώρα στην τηλεόραση. Τι μαλακία είχε γίνει στο γραφείο. Κτλ.
Αντιθέτως στο facebook πολλά περισσότερα post έχουν αυθύπαρκτη οντότητα. Είναι πιο κοντά σε “εγγραφές ημερολογίου”.

 

Eirini
Όντως.

Theios Thanassis
Αυτό πλέον προσπαθώ να το λαμβάνω υπόψη.
Όταν γράφω ένα τουή που θέλω να μπορεί να διαβαστεί και στο μέλλον.
Αλλά δεν είμαι σίγουρος αν θα πετύχει.
Τεσπα… Πολύ το φιλοσοφήσαμε.
Και δεν μιλήσαμε για το “Βαθύ τουίτερ” (ποιος το θυμάται πια)… και τα #ff που χάθηκαν. Δείγμα της μετάβασης από το αλτρουιστικό τουίτερ στο εγωιστικό τουίτερ.

Eirini
Το έχω σχεδόν σίγουρο πως οι συνεντεύξεις θα έχουν και ..δευτερολογίες. Οπότε.. εις το επαναπληκτρολογείν.

Theios Thanassis
(είναι να μην μου δώσεις βήμα… είμαι από εκείνους τους θείους… τους φλύαρους)

Eirini
Σε διάλεξα σωστά λοιπόν. Καλό βράδυ αγαπητέ Θείε Θανάση.

Theios Thanassis
Καλή ξεκούραση νύμφη των Σερρών.

Πάω να κάτσω με τη νεολαία…

Eirini
χαχαχαχαχαχαχ

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *