1. Μας παρακολουθούν στο διαδίκτυο;
Οτιδήποτε πληκτρολογούμε – και κάθε κλικ μας – καταγράφεται σε βάσεις δεδομένων. Κι οτιδήποτε καταγράφεται, συλλέγεται. Όταν συλλέγεις δε, πληροφορίες, μαζικά, μπορείς να εξάγεις συμπεράσματα. Αυτό δεν αλλάζει. Έτσι λειτουργεί το διαδίκτυο. Έτσι λειτουργεί και η συμβατική ζωή.
2. Γιατί ενοχλούμαστε τόσο πολύ από αυτούς που βγάζουν σέλφι;
Ενοχλούμαστε από την τακτική επανάληψη του ίδιου «πλαισίου». Κάθε υπερβολή καταλήγει απωθητική. Το ίδιο ενοχλούμαστε από αυτούς που μιλούν συνεχώς για την δουλειά τους ή για οποιοδήποτε θέμα. Η μονότονη επανάληψη δημιουργεί αίσθηση υπερβολής [και εγκλωβισμού σε συγκεκριμένο θεματικό πλαίσιο] και γίνεται κουραστική.
3. Ποια είναι η «συνταγή» για επιτυχημένη παρουσία στα social media;
Να έχεις ζωή. Όσα περισσότερα ζεις, τόσο πιο ενδιαφέρουσες αναρτήσεις θα δημοσιεύεις. Όσο λιγότερο ζεις κι όσο λιγότερες δραστηριότητες έχεις, τόσο πιο κουραστικός θα παρουσιάζεσαι στις αναρτήσεις σου.
4. Τι είναι ο influencer;
Influencer θεωρείται ο λογαριασμός που έχει επιρροή. Στα ελληνικά θα λέγαμε πως influencer είναι – όχι ο «διάσημος» στα social media – αλλά αυτός που γίνεται συχνά «σημείο αναφοράς». Μερικές φορές μάλιστα, συγκεκριμένοι λογαριασμοί γίνονται «σημεία αναφοράς» κατασκευασμένα ώστε να αποκτήσουν δημοφιλία. Έτσι, μπορεί να γράψουν διαφορετικοί άνθρωποι την ίδια σκέψη αλλά αυτή να αναδειχθεί από συγκεκριμένο «σημείο αναφοράς».
5. Ποια είναι η μεγαλύτερη επικινδυνότητα στο διαδίκτυο;
Το γεγονός πως οτιδήποτε δημοσιεύεται ψηφιακά, μπορεί να διακινηθεί αστραπιαία είτε αυτούσιο είτε επεξεργασμένο. – Αυτή η «επικινδυνότητα» όμως είναι και ένας από τους μεγαλύτερους θησαυρούς στο διαδίκτυο διότι σε αυτή την δυνατότητα στηρίζεται η δωρεάν προβολή. Ουσιαστικά δεν υπάρχει «επικινδυνότητα» στο διαδίκτυο. Υπάρχει «συνετή χρήση».
6. Οι χάκερ θέλουν τα δεδομένα μας;
Οι χάκερ μπορεί να θέλουν να πάρουν δεδομένα από τον υπολογιστή μας αλλά ίσως θέλουν και να βάλουν- από ιούς μέχρι και δικό τους υλικό [π.χ. φωτογραφίες] που είναι προτιμότερο να υπάρχει αποθηκευμένο σε χώρο που δεν είναι δικός τους.
7. Σε τι διαφέρουν οι διαφημίσεις στο διαδίκτυο από τις διαφημίσεις στην τηλεόραση;
Μία διαφήμιση στην τηλεόραση, μία συγκεκριμένη στιγμή, είναι ίδια για όλους. Μία διαφήμιση στο facebook, μία συγκεκριμένη στιγμή, δεν είναι ίδια για όλους – είναι η πιο «κατάλληλη» για κάθε χρήστη βάσει των κινήσεων [= προτιμήσεων] του.
8. Υπάρχει μία φήμη πως το facebook «ακούει» τις συνομιλίες μας στο κινητό τηλέφωνο και μας εμφανίζει διαφημίσεις [στην «ασφαλέστερη» εκδοχή] ανάλογα με τις λέξεις που χρησιμοποιούμε.
Πράγματι υπάρχει αυτή η φήμη.
9. Τι είναι πιο πιθανό να αναδειχθεί μέσα από το διαδίκτυο;
Η σαχλαμάρα και η επικινδυνότητα. Το πρώτο επειδή μας κάνει να νιώθουμε πιο έξυπνοι από τους άλλους και το δεύτερο επειδή ο τρόμος «πουλάει» [if it bleeds, it leads].
10. Ποιος είναι ο πιο «επικίνδυνος» χρήστης;
Αυτός που δεν ξέρει τις ρυθμίσεις του χώρου στον οποίο κινείται. Κάποια στιγμή θα «την πατήσει» και 99,99% θα πάρει «στον λαιμό του» και άλλους.
11. Τι σημαίνει η φράση «μου χάκαραν τον λογαριασμό»;
Συνήθως σημαίνει «έκανα μία τεράστια ανοησία και πάτησα κλικ κάπου που δεν έπρεπε».
Ο αναλφαβητισμός σε θέματα διαδικτύου, συνήθως οδηγεί σε όλα τα παραπάνω. Η ενημέρωση είναι υποχρέωση προς τον εαυτό μας. Δεν έχει λογική να χρησιμοποιούμε ψηφιακά εργαλεία διαδικτυακής επικοινωνίας χωρίς να γνωρίζουμε πώς να προφυλάξουμε τον εαυτό. Συγχαρητήρια στην Ειρήνη που έχει παρουσιάσει με τόσο κατανοητό τρόπο, τις πιο συνήθεις ερωτήσεις σε θέματα διαδικτύου.
Ευχαριστώ. 🙂