Το κείμενο αποτελεί βασικό στοιχείο επικοινωνίας στο facebook – πέρα από τις εικόνες και τα εικονίδια, τα οποία συχνότερα συνοδεύονται και από κείμενο.
Κι ενώ μέχρι πριν λίγο καιρό η πρόκληση της τεχνολογικής υποδομής του κοινωνικού διαδικτύου ήταν η αυτοματοποίηση, πλέον το στοίχημα της εξέλιξης έχει προσπεράσει την ανάγκη της αυτοματοποίησης φτάνοντας στο στάδιο της αυτοματοποιημένης κατανόησης.
Σκοπός δηλαδή δεν είναι να γίνεται απλά κάτι αυτόματα αλλά να γίνεται με επιτυχία χωρίς εννοιολογικές παραφωνίες. Σκεφτείτε πόσες φορές δεν είδατε να σας προτείνονται φίλοι με τους οποίους πραγματικά δεν έχετε κανένα κοινό ενδιαφέρον, πόσες φορές δεν είδατε διαφημίσεις που δεν σας αφορούν και πόσες φορές δεν σας εμφανίστηκαν στο YouTube βίντεο τα οποία ήταν άσχετα με την θεματική του βίντεο που παρακολουθείτε.
Το ζήτημα λοιπόν δεν είναι πλέον αν κάτι μπορεί να γίνει αυτόματα αλλά αν η όποια συσχέτιση έχει πράγματι την έννοια και την συνάφεια που πρέπει να έχει.
Το Deep Text είναι ένα σύνολο τεχνολογιών αναγνώρισης και κατανόησης κειμένου/λόγου σε πάνω από 20 γλώσσες.
Η κατανόηση κειμένου μπορεί να σχετίζεται με αυτό ακριβώς που αφορά το κείμενο [π.χ. βιβλία, μακιγιάζ], τις λέξεις που είναι ονομασίες οντοτήτων [όποιος έχει διαβάσει το βιβλίο μου θα θυμάται την αναφορά μου στις Οντολογίες] καθώς και κάθε πληροφορία με νόημα.
Ο στόχος είναι η αυτοματοποιημένη επεξεργασία και αναγνώριση έννοιας στον ανθρώπινο λόγο.
Για τις «μηχανές» δεν είναι τόσο εύκολο να αντιληφθούν, για παράδειγμα αν η αναφορά της λέξης «Ειρήνη» σημαίνει όνομα ή την γνωστή έννοια της ειρήνης που είναι το αντίθετο του πολέμου.
Λάβετε επίσης υπόψη σας, το τεράστιο πλήθος διαφορετικών γλωσσών στο οποίο λειτουργεί το Facebook καθώς και την σημασιολογική συσχέτιση που επιχειρείται ανάμεσα σε διαφορετικές λέξεις της ίδιας γλώσσας οι οποίες όμως έχουν την ίδια έννοια- αλλά ίσως διαφορετική ερμηνεία ανά χρήση [π.χ. Αδερφός – Καρντάσι]
Το facebook ονομάζει αυτές τις σημασιολογικές συσχετίσεις “word embeddings” αλλά ουσιαστικά πρόκειται για Περιορισμούς στις Ιδιότητες Οντοτήτων μέσα σε Οντολογίες. [Περισσότερα θα βρουν οι ενδιαφερόμενοι στην διπλωματική μου: Αξιοποίηση της τεχνολογίας του σημασιολογικού ιστού στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση: ζητήματα e-εμπιστοσύνης και e-συμμετοχής, Ε. Βουτσκόγλου, ΕΑΠ, 2013]
Ας δούμε μερικά σενάρια χρήσης του Deep Text:
1. Καταλαβαίνει ποιο ποστ αφορά πώληση προϊόντος -> Εξάγει πληροφορίες που αφορούν το προϊόν και την τιμή -> Προτείνει στον χρήστη εργαλεία μέσα στο facebook που θα τον βοηθήσουν να επιτύχει την πώληση ή να φέρει εις πέρας διαδικαστικά θέματα όπως η πληρωμή.
2. Αντιλαμβάνεται τις έννοιες και αναγνωρίζει το spam και το hate speech μη επιτρέποντας την δημοσίευση των σχολίων [θα έχετε προσέξει πως κάποιες φορές τα σχόλια που σας αφήνουν ή αφήνετε εσείς, αποκρύπτονται και μπορούν να εμφανιστούν μόνο με επέμβαση του κατόχου του προφίλ].
3. Στην περίπτωση πολλών σχολίων, εμφανίζει πρώτα τα σχόλια που είναι πιο σχετικά με το θέμα του στάτους.
Είναι πραγματικά ενδιαφέρον πώς το Deep Text θα προσπαθήσει να «αναχαιτίσει» τους σχολιαστές που σπεύδουν να σχολιάσουν συχνά εκτός θέματος ή χωρίς να έχουν καταλάβει οι ίδιοι το νόημα ενός στάτους αλλά πέρα από αυτό, πιστεύω πως μία από τις σημαντικότερες δυναμικές [που δεν αναφέρεται στην επίσημη ανακοίνωση τους] είναι πως σύντομα ίσως δούμε αυτόματο Tag αντικειμένων με προτεινόμενες ονομασίες προϊόντων ή και εταιρίες, καταστήματα κ.τ.λ.
Σκεφτείτε δηλαδή πώς με ένα πρόγραμμα αναγνώρισης αντικειμένων σε μία εικόνα [διότι την αναγνώριση προσώπων την έχει επιτύχει το facebook], θα αναγνωρίζεται για παράδειγμα ο καναπές, η κουζίνα, το ρούχο, τα γυαλιά ηλίου, η παραλία! κ.α. και θα προτείνεται στον χρήστη μία Ετικέτα προς Τοποθεσία, Κατάστημα, Brand, Σημεία πώλησης, τιμές κ.α.
Ζούμε την εποχή που η κατανόηση επιχειρείται να συμβαίνει πιο γρήγορα και πιο αποτελεσματικά με την συμβολή μηχανών παρά μέσα από την συμβατική ανθρώπινη επικοινωνία. Κι αυτό είναι συγκλονιστικό.